Menu główne
Istnieją takie miejsca, szczególnie przy granicach państw, że w niewielkiej odległości znajdują się dwa standardy szerokości torów, te standardowe i szerokotorowe, co niestety powoduje problemy z ważeniem w miejscach o dwóch standardach. Zaprojektowane zostały jednak wagi kolejowe które łączą cechy obydwu standardów. Wagi takie nazywamy wagami kolejowymi na splocie. Rozwiązanie to pozwala na zmniejszenie wydatków, gdyż instalowana jest tylko jedna waga.
Jeśli chodzi o sprawy ekonomiczne, to tak jak wyżej zostało wspomniane sam koszt zakupu jednej wagi w miejsce dwóch jest znacznie niższy, ale zmniejszone są również koszty eksploatacyjne takie jak legalizacja, serwisowanie czy koszty osobowe, gdyż wystarczy jeden pracownik zajmujących się pomiarem. Inną zaletą tego typu rozwiązania jest ułatwienie przeciągania wagonów różnych typów.
Wagi kolejowe na splocie swoją budową przypominają te standardowe wagi, czyli konstrukcje betonowo stalowe z zainstalowanym włazem konserwacyjnym. Różnicą jest właśnie dodana kolejna para torów do wagi o szerszym rozstawie i tak jak w przypadku standardowej, nieodłącznym elementem jest najazd, który będzie stabilnie łączył obydwie pary torów z siecią.